Beskid Makowski – wyjazd szkoleniowy

18-19-05-2013 Beskid Makowski – Myślenice – Uklejna – Śliwnik – Łysina – Lubomir – Przeł. Sucha – Poręba – Śliwnik – Myślenice

Wyruszyliśmy, razem z kursami przewodnickimi prowadzonymi przez nasze Koło – na obecny jest nadal prowadzony nabór!! wszystkich chętnych zapraszamy!! (http://www.skpg.gliwice.pl/kurs/kurs-20132014/) – z Myślenic najpierw w pod górę w stronę szczytu Uklejna po drodze zwiedzając pozostałości po średniowiecznej warowni. Początek trasy nie obfitował w widoki, choć gdzieniegdzie prześwitywały między drzewami górki – najpierw pasmo Bukowca i pasmo Barnasiówki, potem grupa Kotonia, żeby tuż przed schroniskiem  na Kudłaczach (i spod niego również) ujrzeć dużą część Beskidu Makowskiego, pasma Babiej Góry i Polic w Beskidzie Żywieckim oraz wschodnią część Beskidu Małego.

IMG_1859emWidok na  pasmo Barnasiówki ze stoków Uklejny

IMG_1878emPasmo Polic i Babia Góra – widok spod schroniska na Kudłaczach

Po odpoczynku i krótkiej panoramce pod schroniskiem ruszyliśmy dalej przez Łysinę na szczyt Lubomira, na którym znajduje się obserwatorium astronomiczne (zdecydowanie godne zwiedzenia – szczegóły dostępne na stronie placówki).

IMG_1902emObserwatorium

IMG_1912emKsiężyc nad kopułą obserwatorium

Posłuchaliśmy bardzo ciekawej opowieści o Słońcu, jego temperaturze, która tak na prawdę nie jest temperaturą a miarą energii kinetycznej ruchu i drgań cząstek, wybuchom, które tak na prawdę nie są wybuchami a protuberancją czyli nagłą emisją cząstek wywołaną przez zamieszanie w polu magnetycznym Słońca, ciemniejszych – chłodniejszych plam, które tak na prawdę nie są chłodne i jaśniejszych – gorętszych, które na prawdę są gorące. Mieliśmy też możliwość obejrzenia przez teleskop, wyposażony oczywiście w filtr przepuszczający światło o bardzo szczególnej długości fal, tarczy słonecznej, co było bardzo ciekawym i nietypowym jak na górskie wycieczki doświadczeniem.

IMG_1913emWidok na pogórze spod szczytu Łysiny

Z Lubomira zeszliśmy na przełęcz Suchą, gdzie część naszej grupy już na nas czekała. Tam rozbiliśmy namioty, zjedliśmy kolację i poszliśmy spać. Rano obudziły nas (przed budzikiem) piękne promienie Słońca. Wstaliśmy więc i, chcąc nie chcąc, wyszliśmy z namiotów, zjedliśmy śniadanie, po którym kursanci pod wodzą kierowniczki tego wyjazdu prowadzili ćwiczenia przyrodnicze.

IMG_1925emBeskid Wyspowy z Przełęczy Suchej

IMG_1932emPolowy ołtarz na Przełęczy Suchej

Zebraliśmy się niechętnie (trochę żal było opuszczać tak przyjemne miejsce) i zaczęliśmy schodzić w dół w stronę Poręby, żeby znowu, po schłodzeniu się lodami, podejść pod górę z powrotem na grzbiet biegnący w stronę Uklejny. Krótki odcinek pokonaliśmy po własnych śladach z dnia poprzedniego, by następnie wzdłuż szlaku rowerowego, trawersując Uklejnę dojść z powrotem do samochodów czekających na parkingu w Myślenicach. Wyjazd był bardzo udany, bogaty w nowe doświadczenia i z pewnością wzbogacający wiedzę kursantów z zakresu topografii Beskidu Makowskiego i przyrody.

IMG_1953emNajmłodszy uczestnik wyjazdu

Więcej zdjęć z wyjazdu tutaj

Informacje o Jasiek Pizoń

włóczykij, powsinoga, obieżyświat, entuzjasta dobrego wina i domowego chleba, zafascynowany górami, nietkniętą przez człowieka przyrodą i fotografią przewodnik beskidzki, członek Studenckiego Koła Przewodników Górskich “Harnasie” z Gliwic od 2010r. nie całkiem normalny.
Ten wpis został opublikowany w kategorii Beskidy, Fotografia, Przyroda, Relacje z wyjazdów i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

7 odpowiedzi na „Beskid Makowski – wyjazd szkoleniowy

1. 3fjalla pisze:

Aż chciałoby się wejść w te zdjęcia i pooddychać chwilę górskim powietrzem… 🙂